راه‌آهن خواف-هرات

سيد مسعود نصر آزاداني درباره روند اجرا و تکميل ‌راه‌آهن خواف – هرات اظهار داشت: ‌پروژه راه‌آهن خواف – هرات به طول 76.8 کيلومتر، به صورت يک خطه، با سرعت 160 کيلومتر بر ساعت براي قطارهاي مسافري و 120 کيلومتر بر ساعت‌ براي قطارهاي باري اجرا مي‌شود.

وي ادامه داد: اين مسير ريلي از کيلومتر 24 راه‌آهن سنگان – تربت حيدريه ‌در نزديکي ايستگاه خواف شروع شده است. این مسیر امتداد شمال غربي به جنوب شرقي ادامه مي‌يابد، و در منطقه‌اي نسبتاً کم عارضه و هموار پيش مي‌رود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ادامه داد: اين طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلي بار و مسافر حائز اهميت است. از نظر اتصال کشور افغانستان از طريق شبکه ريلي جمهوري اسلامي ايران به آب‌هاي آزاد، حمل و ترانزيت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهاي شرقي آسيا بسيار قابل توجه است.

ريل‌گذاري مسير راه‌آهن خواف-هرات د‌ر قطعه يک تا ابتداي مهرماه‌

نصر آزاداني در تشريح مشخصات فني پروژه بيان کرد: از خواف تا هرات شامل 3 قطعه ريلي است.  يک قطعه آن در داخل ايران و دو قطعه در کشور افغانستان قرار دارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن بيان کرد: زيرسازي قطعه اول که در داخل ايران قرار دارد‌ به اتمام رسيده است. مناقصه‌ براي اجراي روسازي برگزار‌ و پيمانکار انتخاب شده است.

وي تأکيد کرد: تا پايان تابستان و ابتداي مهرماه امسال عمليات ريل‌گذاري اين خط آهن تا مرز افغانستان انجام مي‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: همچنين ‌در اين پروژه تا ايستگاه سنگان به طول 14 کيلومتر، ريل‌گذاري انجام شده و پيگيري براي خريد ريل براي بقيه مسير ادامه دارد.

تشکيل حمل و نقل ترکيبي ريل و جاده در راه‌آ‌هن خواف-هرات

وي با اشاره به اينکه در قطعه دوم پروژه که داخل افغانستان است، عمليات عمراني پيشرفت خوبي دارد، بيان کرد: ‌در قطعه دوم که بيرون از کشور ايران است زيرسازي، ريل و منابع روسازي آن هم آماده است. هر زمان که روسازي به اتمام برسد امکان ريل‌گذاري فراهم مي‌شود.

نصر آزاداني افزود: مسير راه‌آهن در کيلومتر 240 جاده تايباد – خواف و در کيلومتر 300 جاده معدن سنگان را به صورت زيرگذر قطع مي‌‌کند. مسير در کيلومتر 38 الي 42 از ارتفاعات خواجه انجير عبور و در کيلومتر 47 الي 52 وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار مي‌‌شود. در ادامه از کيلومتر 55 در مجاورت نوار مرزي قرار مي‌گيرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن افزود: به موازات ريل‌گذاري در اين قطعه، امکان حمل‌ونقل ترکيبي فراهم مي‌شود.

کم‌کاري دولت افغانستان در اجراي قطعه سوم راه‌آهن خواف-هرات

نصر آزاداني بيان کرد: قطعه سوم ‌تا هرات بايد توسط دولت افغانستان ساخته شود که هنوز اقدامي در اين باره انجام نشده است.

همچنين يکي از کارشناسان مسائل اقتصادي افغانستان در اين‌باره گفته بود: در پروژه راه‌آهن خواف، هرات و سنگان، فاز يک و دو آن به اتمام رسيده است. همچنین فاز سه آن هم در حال اتمام است.

بنا به گفته علي‌رضا مرادي فاز چهار اين پروژه نيز با تعهد يک شرکت ايتاليايي در حال انجام است. این پروژه منجر به اتصال راه‌آهن شمال به جنوب و تکميل ترانزيت به آسياي مرکزي مي‎شود. بدین ترتیب تجارت در افغانستان رونق مي‌گيرد.