به گزارش تین نیوز از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن در نشست مشترك با قائم مقام بازرگانی وزیرجهاد كشاورزی با تشریح اولویت ها و مزیت های نسبی و آثار اقتصادی حمل و نقل ریلی در كشور در خصوص اقدامات در این زمینه گفت: كاهش تعرفه دسترسی حمل ریلی از ۵۵ درصد به ۳۱ درصد درسال ۹۳ به منظور ایجاد فضای رقابتی و اقتصادی با جاده برای صاحبان كالا، ارایه تسهیلات مناسب برای جذابیت سرمایه گذاری خرید واگن برای شركتهای حمل و نقل ریلی از جمله سیاست ها و برنامه های راه آهن در این زمینه بوده است.

وی با تاكید بر حمل ریلی كالاهای اساسی افزود: به منظور تقویت حمل و نقل تركیبی؛ شركتهای بازرگانی دارای ترابری جاده ای می توانند نسبت به سرمایه گذاری و خرید واگن اقدام كنند.

مدیرعامل راه آهن تصریح كرد: درهمین راستا شركت راه آهن تسهیلات مناسبی را در حد ۳۰ درصد سرمایه گذاری واگن و به صورت بلاعوض از محل معافیت حق دسترسی در اختیار آنان قرار خواهد داد.

در این جلسه مهرفرد قائم مقام بازرگانی وزیرجهاد كشاورزی با تشریح سیاستهای وزارتخانه و برنامه حمل واردات و تولیدات داخل و كالاهای اساسی از تلاش متولیان كالاهای اساسی در جهت همكاری مناسب تر با بخش ریلی خبر داد و اعلام كرد: در راستای مصوبه نشست ۱۷۳ شورایعالی هماهنگی ترابری و ستاد تنظیم بازاردر سال ۱۳۹۳ مبنی بر اولویت حمل كالاهای اساسی با ریل، حمل كالاهای اساسی در سال گذشته با رشد ۶۶ نسبت به سال ۹۲ مواجه شده است.

در ادامه این جلسه پیشنهادات تكمیلی در جهت فعال سازی حمل كالاهای اساسی بالاخص گندم در مبدا اسكله شهید رجایی، سیلوی رباط كریم و شهید علوی كرج و همچنین مطالعه و توسعه سیلوهای متصل به ریل از طرف معاونت بهره برداری و سیر و حركت به شركت مادر تخصص بازرگانی دولتی مطرح شد.

گفتنی است این جلسه به منظور تقویت و افزایش حمل بارهای كارگروه كالاهای اساسی از جمله گندم،ذرت، جو، دانه های روغنی و روغن خوراكی و…و تنظیم برنامه حمل ریلی و رفع مشكلات عملیاتی در بخش های حاكمیتی برگزارشده بود با حضور معاون بهره برداری و سیر و حركت ، مدیر كل بازرگانی و بازاریابی را ه آهن به همراه جمعی از مدیران عامل شركتهای بازرگانی دولتی، خدمات حمایتی كشاورزی، پشتیبانی دام و طیور و بازرگانی خلیج فارس برگزار شد.