حمل و نقل ریلی و چالش‎های آن

در این گزارش عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها، رحمت الله پور بابایی دبیر انجمن صنایع ریلی و مسعود ذهبیون کارشناس حمل و نقل، به حمل و نقل ریلی و چالش های آن پرداختند.

حدود 10 هزار و 450 کیلومتر خط ریلی در کشور وجود دارد. به طور میانگین روزمره 22 هزار و 735 واگن باری در این خطوط تردد می کنند.

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور در این گزارش بیان کرد: حمل و نقل ریلی سازگار با محیط زیست است. امکان جابجایی انبوه بار و مسافر را فراهم می کند. مصرف سوخت پایین و ایمنی بالا از دیگر مزیت های این مدل حمل و نقل است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اهداف برنامه ششم درافزایش سهم ریل در حمل بار و مسافر به 30 درصد محقق نشده است؟ بیان کرد: شکی نیست برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در کشور باید زیرساخت‎ها را توسعه دهیم. با این که اقدامات انجام شده کافی نیست. در تمام دولت ها برنامه های توسعه ای زیرساخت های ریلی با جدیت دنبال کردیم. طرح های ساخته شده و به بهره برداری رسیده ریلی نیز نشان می دهد وزارت راه با ظرفیت های اعتباری موجود و در نظر گرفتن محدودیت های بودجه ای به این امر اهتمام لازم را دارد.

کمبود نقدینگی چالش اصلی تولیدکنندگان صنایع ریلی

رحمت الله پور بابایی دبیر انجمن صنایع ریلی و مدیر عامل شرکت کویر واگن، نیز در این گزارش با تاکید بر این که حال صنعت ریلی خوب نیست، بیان کرد: شعار سال جدید رشد تولید و مهارتورم است. اما باید ببینیم این شعار در بخش ریلی محقق شده است یا خیر. تولیدات ما در صنعت ریلی نسبت به سنوات قبل قطعا رشد داشته است. عمده مشکلات بخش ریلی به موضوع نقدینگی و کمبود آن بازمی گردد. این مشکلات تولید و نگهداری و تعمیرات را در بخش ریلی به چالش کشیده است.

وی افزود: ایران توانایی تولید لکوموتیو و واگن باری و مسافری را دارد. این در حالیست که تعداد لکوموتیو و واگن های موجود پاسخگوی نیازهای کشور نیست. 40 درصد لکوموتیوهای کشور اصطلاحا سرد شده و از خط خارج شده اند. بازگرداندن این لکوموتیوها به چرخه حمل و نقل نیازمند نقدینگی و روش‎های تامین مالی است.

علت کمبود لکوموتیو بی‎برنامه‎گی سیاست گذاران است

مسعود ذهبیون کارشناس حمل و نقل نیز در این برنامه با بیان این که در حوزه ریلی طی سال های اخیر شاهد بی برنامگی و هدفمند نبودن سیاست ها بوده‎ایم، اظهار کرد: ما اکنون با محدودیت لکوموتیو مواجه ایم. اخیرا نیز شرکت های ریلی رسما اعلام کردند 40 درصد ناوگان خود را از دور خارج می کنند که بتوانند با منابع محدود خود 60 درصد باقی مانده لکوموتیوها را دائر نگه دارند. کمبود لکوموتیو  موجب حذف 900 قطار برنامه ای شد. 350 هزار بلیتی که پیش از این در این مقطع زمانی به فروش می رسید امسال قابل فروش نیست چون لکوموتیو نداریم.

در حوزه لکوموتیو ما امکان تولید داخل را داریم اما قرارداد تولید با سازندگان داخلی منعقد نمی شود. سال گذشته اعلام شد قرار است 2 هزار لکوموتیو از چین و روسیه وارد کنیم. بعد از مدتی گفتند این عدد 1800 است و بعد گفتند 1300 است و 1000 و 300 و 100 است. این اعداد توسط مسئولان مختلف بیان شد ولی برنامه ای پشت این حرف ها نبود و الان هم خبری از تامین لکوموتیو نیست. در همان زمان شرکت های ریلی اعلام کردند برای رفع کمبود لکوموتیو با شرکت های داخلی قرارداد ببندید. هر میزانی که آنها قادر به تامین نبودند را از خارج وارد کنید که متاسفانه به این حرف ها بی توجهی شد.