واگن های مسافری

منظور از اختلاف تامپون چیست؟ اختلاف مجاز تامپون‎ها در دو واگن های مسافری مجاور هم چقدر می‎باشد؟

اختلاف ارتفاع مركز دو سپر تامپون مقابل یكدیگر را اختلاف تامپون می‎گویند. در واگن های مسافری اختلاف ارتفاع مجاز تامپون‎ها 105 میلیمتر است. اگر این اختلاف بیشتر از 105 میلیمتر باشد، واگن بایستي از سرویس خارج شود.

تفاوت قلاب اتوماتیكLAF با سایر قلاب های چرخان چیست؟ كاربرد آن در كدام واگن‎ها است؟

قلاب‎های چرخان در محل اتصال به ضربه‎گير و از ناحیه انتهایی بازوی خود دارای یاتاقان كفگردی هستند كه به آن‎ها اجازه دوران حول محور طولی واگن را می‎دهد. در حالی كه سایر واگن‎ها فاقد این قابلیت هستند. قلاب‎های چرخان برای واگن‎ها لبه بلندی كه جهت افزایش سرعت بهره برداری بدون جدا شدن از قطار در واگن برگردان‎ها تخلیه می‎شوند به كار می‎روند.

كورس تامپون، طول تامپون و قطر سپر تامپون واگن‎ های مسافری چقدر است؟

كورس تامپون واگن های مسافری: 110 میلیمتر – طول تامپون واگنهای مسافری: 650 میلیمتر – قطر سپر تامپون واگن‎های مسافری: 600 میلیمتر است.

سیستم ترمز واگن های مسافری

تفاوت ترمز خودكار روسی و غير روسی در چیست؟

ترمز های خودكارDRV غير روسی مورد استفاده در ایران دوطرفه عمل می‎نمایند. به این مفهوم كه چنانچه فاصله كفش ترمز تا چرخ از حد تعیين شده بیشتر یا كمتر شود، خودكار ترمز فعال شده و این اختلاف را جبران می‎كند. جبران فاصله اضافی با یك مرحله ترمزگيری و آزادسازی انجام می‎شود. در صورتي كه براي جبران فاصله كم باید دو مرحله ترمزگيری و آزادسازی انجام شود. ترمزهای خودكار روسی اصطلاحا یك طرفه عمل می‎كنند. یعنی چنانچه فاصله كفش ترمز تا چرخ بیشتر از مقدار تعیين شده باشد، فعال شده و فاصله اضافی را كاهش می‎یابد. ولی اگر این فاصله كمتر از مقدار تعیين شده باشد عكس العملی از خود نشان نداده و قادر به اصلاح فاصله كفش تا چرخ نیستند.

در سیستم باردار/ میل‎های خالی تغیير مقدار نيروی ترمز چگونه انجام می‎شود؟

در این سیستم زمانی كه دستگيره در حالت خالی قرار دارد، میله خالی (میل‎های كه به سیلندر ترمز نزدیكتر است) به عنوان تكیه گاه عمل می‎كند. میله باردار (آنكه از سیلندر ترمز دورتر است) آزاد است و اثري در ترمزگيری ندارد. در نتیجه طول بازوی محرك روی تخته اهرم، از محل اتصال كورس سیلندر تا محل اتصال میله خالی می‎باشد. با قرار گرفتن دستگيره باردار/ خالی در حالت باردار، ضامن میله خالی آزاد گشته و این میله در ترمزگيری بی اثر می‎گردد. در این حالت میله باردار به عنوان تكیه گاه عمل می‎نماید. طول بازوی محرك روی تخته اهرم، از محل اتصال كورس سیلندر تا محل اتصال میله باردار خواهد شد. با افزایش بازوی محرك و كاهش بازوی مقاوم (فاصله محل اتصال ترمز خودكار تا میله باردار)، ضریب اهرم‎بندی واگن افزایش یافته و نيروی پشت كفش‎ترمزها و متعاقب آن وزن ترمز افزایش می‎یابد.

سوپاپ در سیستم ترمز

وظیفه سوپاپ سه قلو در سیستم ترمز واگن چیست؟

سوپاپ سه قلو در سیستم ترمز غير مستقیم كاربرد دارد. وظایف اصلی آن عبارتند از: 1- تغذیه مخزن كمكی در زمان هواگيری 2- تغذیه سیلندر ترمز در زمان ترمزگيری 3- تعیين فشار داخل سیلندر ترمز متناسب با مقدار كاهش فشار لوله اصلی هوا 4- تعیين حد اكثر فشار سیلندر ترمز 5- تعیين زمان ترمزگيری و آزادسازی 6- نگهداشتن فشار هوای سیلندر ترمز در طول زمان ترمز

زمان ترمزگيری و آزادسازی سوپاپ سه قلوهای كنور و روسی و مشكلات ناشی از این تفاوت‎ها چیست؟

زمان ترمزگيری سوپاپ سه قلو روسی 8 الی 15 ثانیه است و زمان آزادسازي آن‎ها كمتر از 60 ثانیه است. این سوپاپ ها مخصوص واگن های باری هستند. زمان ترمزگيری سوپاپ سه قلوهای كنور در حالت مسافری 3 الی 5 ثانیه و زمان آزادسازی آن‎ها 15 الی 20 ثانیه است. در حالت باری كه با تغیير وضعیت شير باری/ مسافری از حالت مسافری به باری حاصل می‎شود. این سوپاپ ها دارای زمان ترمزگيری 18 الی 30 ثانیه و زمان آزادسازی 45 تا 60 ثانیه هستند. در قطارهای باری كه در واگن های متشكله آن‎ها از هر دو سیستم ترمز روسی و كنور استفاده می‎شود. به دلیل زمان ترمزگيری كوتاه‎تر سیستم روسی، چنانچه واگن‎های دارای سیستم ترمز كنور در آرایش قطار بعد از واگن‎های دارای سیستم ترمز روسی قرار گيرند، به آنها ضربه زده و بسته به شرایط سير ممكن است خساراتی را به واگن‎ها وارد نمایند.

وظایف اهرم‎بندی در سیستم ترمز واگن‎ها چیست؟ هر وظیفه به عهده كدام جزء است؟

وظایف اهرم‎بندی عبارتند از: 1- انتقال نيرو كه توسط تمام اجزا انجام می‎شود. 2- تغیير مقدار نيرو كه توسط تخته اهرم‎ها انجام می‎شود. 3- تغیير جهت نيرو كه توسط تخته اهرم‎ها انجام می‎شود. 4- تقسیم نيرو به دو طرف یك چرخ و محور كه توسط میله مثلث‎ها انجام می‎شود.

مفهوم پلاک‎ها در واگن های مسافری

مفهوم پلاك های الف, ب, ج, د چیست؟

پلاک الف :

چنانچه وزن كل واگن كمتر از 38 تن باشد، دستگيره باید در حالت خالی قرار بگيرد. در این صورت وزن ترمز واگن با كفش چدنی برابر با 16 تن و با كفش ترمز كامپوزیت برابر با 19 تن خواهد بود. چنانچه وزن كل واگن 38 تن به بالا و لی از 68 تن كمتر باشد، دستگيره باید در حالت متوسط قرار بگيرد. در این صورت وزن ترمز واگن با كفش چدنی برابر با 30 تن و با كفش ترمز كامپوزیت برابر با 40 تن خواهد بود. چنانچه وزن كل واگن مساوی یا بیشتر از 68 تن باشد، دستگيره باید در حالت باردار قرار بگيرد. در این صورت وزن ترمز واگن با كفش چدنی برابر با 40 تن و با كفش ترمز كامپوزیت برابر با 53 تن خواهد بود.

پلاک ب:

چنانچه واگن دارای كفش كامپوزیت باشد، برای وزن كل واگن كمتر از 55 تن دستگيره را باید روی حالت خالی قرار داده و براي وزن كل واگن مساوی یا بیشتر از 55 تن دستگيره در حالت باردار قرار می‎گيرد. در حالت استفاده از كفش ترمز كامپوزیت، وزن ترمز در حالت خالی برابر با 19 تن و در حالت باردار برابر با 50 تن می‎باشد. چنانچه واگن دارای كفش چدنی باشد، براي وزن كل واگن كمتر از 47 تن دستگيره را باید روی حالت خالی قرار داده و براي وزن كل واگن مساوی یا بیشتر از 47 تن دستگيره در حالت باردار قرار می‎گيرد. در حالت استفاده از كفش ترمز كامپوزیت، وزن ترمز در حالت خالی برابر با 17 تن و در حالت باردار برابر با 38 تن می‎باشد. در این واگن هیچ‎گاه نباید دستگيره را درحالت متوسط قرار داد.

پلاک ج:

چنانچه واگن دارای كفش كامپوزیت باشد، برای وزن كل واگن كمتر از 40 تن دستگيره را باید روی حالت خالی قرار داده و براي وزن كل واگن مساوی یا بیشتر از 40 تن دستگيره در حالت متوسط قرار می‎گيرد. در حالت استفاده از كفش ترمز كامپوزیت، وزن ترمز در حالت خالی برابر با 15 تن و در حالت متوسط برابر با 38 تن می‎باشد. در این صورت دستگيره هرگز در حالت باردار قرار نمی‎گيرد. چنانچه واگن دارای كفش چدنی باشد، برای وزن كل واگن كمتر از 47 تن دستگيره را باید روی حالت خالی قرار داده و براي وزن كل واگن مساوی یا بیشتر از 47 تن دستگيره در حالت باردار قرار می‎گيرد. در حالت استفاده از كفش ترمز كامپوزیت، وزن ترمز در حالت خالی برابر با 17 تن و در حالت باردار برابر با 38 تن می‎باشد. در این صورت دستگيره هرگز در حالت متوسط قرار نمی‎گيرد.

پلاک د:

چنانچه وزن كل واگن كمتر از 32 تن باشد، دستگيره باید در حالت خالی قرار بگيرد. در این صورت وزن ترمز واگن برابر با 19 تن خواهد بود. چنانچه وزن كل واگن 38 تن به بالا و لی از 46 تن كمتر باشد، دستگيره باید در حالت متوسط قرار بگيرد. در این صورت وزن ترمز واگن برابر با 37 تن خواهد بود. چنانچه وزن كل واگن مساوی یا بیشتر از 46 تن باشد، دستگيره باید در حالت باردار قرار بگيرد. در این صورت وزن ترمز واگن برابر با 48 تن خواهد بود. نباید از كفش ترمز Y در این واگن به علت استفاده از بوژی 25 كامپوزیت استفاده شود.

ترمز دستی در واگن های مسافری

UIC چه شرایطی باید داشته باشد؟ هنگام بستن ترمز دستی مطابق آن به چه نكاتی باید توجه كرد؟

ترمز دستی باید به گونه ای طراحی شود كه از دو طرف UIC مطابق واگن قابل دسترسی باشد. عملكرد آن به نحوی باشد كه با چرخاندن فلكه آن در جهت عقربه‎های ساعت ترمزها اعمال شده و با چرخاندن فلكه در جهت عكس حركت عقربه‎های ساعت ترمزها آزاد گردند. در زمان بستن ترمز دستی باید دقت شود كه ترمز هوا آزاد باشد و تعداد دوران فلكه آن مطابق دستورالعمل همان نوع واگن انجام شود.

نحوه بازو بسته كردن ترمزدستی واگن های روسی كه مجهز به سیستم آزادسازی سریع هستند چگونه است؟

در این نوع سیستم ترمز دستی كه فقط در یك طرف واگن وجود دارد، از دو قطعه به نامهاي قطعه راهنما و اهرم ضامن استفاده می‎شود. میله ترمز دستی از داخل اهرم ضامن گذشته و به همراه آن از میان قطعه راهنما عبور می‎كند. وضعیت اهرم ضامن به صورتی است كه چنانچه در حالت عمود بر زمين قرار گيرد اجازه حركت از میله ترمز دستی را سلب می‎كند. اگر آن را به وضعیت افقی درآوريم، میله ترمز دستی آزاد شده و می‎تواند در داخل قطعه راهنما به سمت چپ یا راست حركت كند. هرگاه فلكه ي ترمز دستي را به سمت چپ جابجا كنیم، چرخدنده مارپیچ انتهای میله با چرخدنده هلالی واقع در انتهاي اهرم‎بندی ترمزدستی درگير شده و اگر فلكه را در سمت راست قرار دهیم، این دو چرخدنده از یكدیگر جدا می‎شوند.

براي اعمال ترمز دستی ابتدا باید اهرم ضامن را در حالت افقی (آزاد) قرار داده و فلكه ترمز دستی را به سمت چپ هدایت كنیم. سپس اهرم را در وضعیت ضامن (عمودي) قرار داده و فلكه را در جهت عقربه های ساعت 15 الي 20 دور (بسته به نوع واگن) می‎چرخانیم. در این صورت كورس سیلندر ترمز به اندازه 60 الی 90 میلیمتر بيرون آمده و ترمز دستی بسته می‎شود. براي آزاد كردن ترمز دستی كافی است اهرم را در وضعیت آزاد قرار داده و فلكه را به سمت راست هدایت كنیم. ترمز دستی بدون نیاز به چرخاندن فلكه، در اثر نيروي فنر سیلندر ترمز آزاد می‎شود.