حسین عاشوری در تشریح فعالیت‌‌ انجام شده برای کاهش سوانح ریلی در سال 93 به کاهش 23 درصدی حوادث ریلی در سال گذشته اشاره کرد و افزود:‌ در حوزه ایمنی سیر قطارها تلاش کردیم برنامه‌های خاص اجرا شود.

وی ادامه داد: ‌اوایل سال 93 حوادثی در بخش حمل و نقل ریلی رخ داد که عمده آن در محور جنوب بود، که در این‌باره می‌توان حادثه خروج از خط قطارهای باری در محور جنوب و حادثه راه‌آهن شاهرود اشاره کرد.

معاون بهره‌برداری سیر و حرکت راه‌آهن افزود:‌ ‌در محور جنوب اغلب حوادث خروج قطار از خط، ناشی از استهلاک خطوط ریلی بود که با بازسازی خطوط این مشکل در حال رفع شدن است؛ حدود 50 سال محور ریلی جنوب بازسازی نشده بود و کمبود اعتبار این بازسازی‌ها را به تعویق می‌انداخت‌، راه‌آهن در این مدت تلاش می‌کرد‌ با کاهش سرعت، شرایط ایمنی حفظ شود، اما با آغاز بازسازی خطوط ریلی جنوب، میزان سوانح این خط کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: حادثه ریلی که سال گذشته در خط‌ آهن مشهد ‌رخ داد، ناشی از اشتباه و خطای انسانی بود؛ در سال‌های اخیر راه‌آهن نیروی جدید جذب نکرده بود و ما مجبور بودیم از نیروهای قدیمی با سن بالا و مدت زمان کار زیاد استفاده کنیم؛ در این راستا بروز سوانح ریلی ‌در حوزه نیروی انسانی و استهلاک محور جنوب شناسایی شد.

عاشوری بیان کرد: به هر حال ‌تلاش کردیم بازسازی محور جنوب عملیاتی شود که در این راستا بازسازی از اراک تا دورود آغاز شد و در ادامه تا اندیمشک ادامه می‌یابد؛ بخش قابل توجهی از این بازسازی‌ها‌ در سال 93 انجام شد اما ادامه این بازسازی‌ها تا اوایل سال 95 ادامه دارد تا بتوانیم بازسازی کل مسیر جنوب را تکمیل کنیم و بدین ترتیب تا 15 سال آینده مشکلی در این خط از نظر ایمنی نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: همچنین در بخش نیروی انسانی با تهیه گزارش تحلیلی، مصوبه هیئت مدیره و اخذ مجوز، تلاش شد نیروهای جدید جذب شوند؛ در سال گذشته آزمونی برای جذب یک هزار نفر نیرو در حوزه‌های بهره‌برداری، مشاغل مختلف سیر و حرکت، لکوموتیورانی، رئیس قطار و متصدی ترافیک انجام شد و پس از برگزاری آزمون و تست پزشکی، دوره‌های‌ آموزشی نیروها آغاز شد و حدود 140 نفر آنها که دارای گواهینامه و تخصص لازم بودند در سال 93 به کار گرفته شدند و بقیه در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند تا به چرخه سیر و حرکت وارد شوند.

وی افزود: این برنامه در سال 94 ادامه دارد اگر چه جذب نیرو مستقیماً توسط راه‌آهن انجام نمی‌شود و از طریق شرکت‌های پیمانکاری است اما مراحل آزمون و آموزش به صورت متمرکز انجام می‌شود که نیروهای با کیفیت و متخصص به کار گرفته شوند.

برنامه‌ریزی‌ کاهش حوادث ریلی با محوریت برخورد با عابر پیاده

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن افزود: از دیگر اقدامات‌ برای کاهش سوانح ریلی، تلاش برای کاهش حوادث برخورد عابر پیاده با قطار و خودرو با قطار بود.

عاشوری توضیح داد: در نقاط مختلف ریلی، تقاطع هم سطح بین جاده و راه‌آهن وجود دارد و یا در حاشیه شهرهای بزرگ مردم به جای استفاده از زیرگذر و یا به دلایل دیگر وارد حریم ریل شده و دچار حادثه می‌شوند.

معاون سیر و حرکت راه‌آهن افزود: در سال 93 پروژه‌ای را آغاز کردیم که اغلب در مناطق شمال و مرکز کشور عملیاتی شد و‌ آن‌ احداث زیرگذر با ایجاد دیواره‌ها‌ برای ممانعت از تردد مردم روی خطوط ریلی بود.

کاهش 40 درصدی برخورد عابر پیاده و یا خودرو با قطار در سال گذشته

عاشوری با تأکید بر اینکه قطعاً جان مردم با ارزش است، گفت: ‌تلاش می‌کنیم با نصب زیرگذرها مردم را به استفاده از این موارد هدایت کنیم؛ نتیجه این تلاش‌ها در سال 93 کاهش 40 درصدی برخورد عابر پیاده با قطار و وسایل نقلیه خودرویی با قطار بود.

کاهش 23 درصدی سوانح ریلی در سال گذشته

معاون بهره برداری سیر و حرکت راه‌آهن بیان کرد: در مجموع کل حوادث ریلی سال گذشته 23 درصد کاهش یافت که این نتیجه بازسازی خطوط ریلی، جذب نیروی جوان و متخصص، احداث زیرگذر و پل‌ها در تقاطع‌های ریلی، احداث دیوارهای حائل، صدور دستورالعمل‌های جلوگیری از بروز سوانح و بازدید سرزده از نواحی مختلف برای کنترل مقررات بود.

عاشوری گفت: همچنین بانک اطلاعات کارنامه ایمنی برای همه نیروهای سیر و حرکت تهیه شد و آنهایی که تعداد حوادث آنها تکرار می‌شد از ادامه سیر آنها جلوگیری شد و در قالب موارد تنبیهی از 3 تا 6 ماه و در شرایطی به صورت دائم، از لکوموتیورانی کنار گذاشته شدند.

هدفگذاری حذف تقاطع‌های هم‌سطح ریلی با احداث روگذر و زیر گذر

معاون بهره‌برداری سیر و حرکت راه‌آهن بیان کرد: در سال 94 نیز به دنبال حذف تقاطع‌های هم سطح ریلی، با احداث زیرگذرها و پل‌ها هستیم ضمن آنکه تداوم حصارکشی در حاشیه خطوط ریلی اجرا می‌شود؛ همچنین خرید تجهیزات نوین امداد و جمع‌آوری سانحه در دستور کار است، تا با تجهیزات جدید حوادث ریلی به سرعت جمع‌آوری شده و امداد انجام شود.